Logo a logotyp

Logo a logotyp

Logo a logotyp
Czy logo i logotyp to to samo?

To pytanie jest postawione źle, ale początkujący grafik, czy klient nie zawsze mogą mieć tego świadomość. W projektowaniu graficznym jest to jednak kwestia niezwykle ważna i powinna być poruszana z klientem na samym początku.

Logotyp czasem występuje jako składowa część logo. Może też funkcjonować zupełnie niezależnie. W dużym uproszczeniu logo (forma graficzna) to składowa sygnetu, logotypu (nazwa w formie tekstowej) i tagline – nie jest to jednak reguła, ograniczeniem w tej kwestii może być tylko wyobraźnia twórcy / grafika i kwestia postrzegania odbiorców formy graficznej.

Żeby wszystko stało się jasne zajmijmy się poszczególnymi elementami składowymi logo.

Sygnet to zazwyczaj element graficzny, znak lub czasem abstrakcyjny symbol, który może lecz nie musi istnieć samodzielnie. Samą formą sygnetu, bardzo często operują najbardziej rozpoznawalne marki świata: “haczyk” logo Nike czy “nadgryzione jabłko”, logo Apple. Jest on zazwyczaj i zgodnie z zasadami, czyli w sposób kontrolowany zestawiony z logotypem oraz czasem taglinem.

Logotyp to natomiast zaprojektowana z użyciem fontów, kaligrafii wg zasad forma liternicza. Może być to pełna nazwa np. nasz przykładowy LOGOTYP lub monogram z pełnej nazwy np. LT. Rozpoznawalnym przykładem logotypu może być np. Coca-Cola a monogramu NBP.

Czasami w logo spotykamy również hasło, motto, rozwinięcie nazwy, rok założenia jest to tagline. Precyzyjnie zaprojektowana wg zasad forma liternicza. Nie jest ona jednak w logo obowiązkowa.

Zbiór wszystkich zasad dotyczących stosowania logo, logotypu znajduje się zazwyczaj w księdze znaku – brand manualu firmy. Tam umieszczone zostają wszystkie zasady ich poprawnego stosowania, a także szczegółowy podział gdzie i która z form ma swoje zastosowanie (forma pełna, z taglinem, bez tagline oraz poszczególne układy logo).

Mam nadzieję, że od tej pory odpowiedź na pytanie “logo a logotyp” będzie dla Was jasna i łatwo wytłumaczycie ją swoim klientom.

Aby ułatwić zrozumienie tematu – logo a logotyp – prosty schemat.

Podobało się? Przydało się?

Jeśli tak, możesz kupić mi kawę.

Postaw mi kawę na buycoffee.to

RSS

Najnowsze komentarze

One Comment

cialis
8 listopada, 2019 9:13 pm

Greetings! Very helpful advice within this article!
It is the little changes which will make the biggest changes.
Many thanks for sharing!

Leave a Reply