);
Kolory w grafice

Kolory w grafice

Kolory w grafice i identyfikacji wizualnej 

Kolory w grafice to jedna z kluczowych spraw. Wszyscy z nich korzystamy i są one jednym z podstawowych narzędzi każdego grafika. Wzorników oraz skal barw jest całe mnóstwo i tu pytanie do Was. Czy znacie klucz do zarządzania kolorami?

Jeśli nie, to ten artykuł jest dla Was. Zacznijmy od początku. Nie będę skupiał się na paletach, które nigdy się Wam nie przydadzą lub korzystać z nich będziecie bardzo rzadko. Omówię tylko te które są najważniejsze z punktu widzenia grafika i projektowania identyfikacji wizualnej (brandingu).

Kolory RGB

RGB jest to jedna z dwóch podstawowych przestrzeni barw w grafice. Opisujemy ją współrzędnymi RGB. Nazwa to nic innego, jak skrót z pierwszych liter angielskich nazw barw: R – red (czerwonej), G – green (zielonej) i B – blue (niebieskiej). Nie będę rozpisywał się o bitach i innych szczegółach technicznych RGB. Skupię się na wartościach użytkowych. Wszystkie monitory wyświetlają przestrzeń RGB (nawet jeśli w PS macie ustawiony CMYK, ale o tym później). Im monitor lepszy tym szerszy i dokładniejszy zakres wyświetlania RGB. Kolory ustalamy z zakresu 0-255. R=0/G=0/B=0 to kolor czarny, a R=255/G=255/B=255 to biały. Wartości kolorów RGB można podawać również w HEX, czyli np. czarny to #000000. Są to kolory sRGB, czyli standardu w projektach na ekran i są pochodną barw RGB. Ich skala jest mniejsza niż RGB. Wszystko, co projektujecie na ekran wypuszczajcie w skali sRGB, dzięki temu klient zobaczy to co chcieliście pokazać, bez niespodzianek w postaci braku niektórych odcieni lub ich ich zmiany. Te kolory w grafice wykorzystywane są bardzo często.

W identyfikacji wizualnej zawsze opisuję kolory RGB i HEX (na przykładzie naszego logo).
RGB 0/150/197
HEX #0096C5

Do zapanowania nad kolorami RGB i HEX polecam to narzędzie online.

Kolory CMYK

CMYK to podstawowa przestrzeń barw z przeznaczeniem do druku (druga podstawowa w grafice). Opisujemy ją współrzędnymi CMYK. Nazwa to nic innego, jak skrót z liter angielskich nazw farb drukarskich: C – cyan (odcień niebieskiego), M – magenta (podobny do karmazynu), Y – yellow (bledsza żółć) i K – black (czarny, ale niezbyt głęboki). Żaden monitor nie wyświetla CMYK! Zmieniają się tylko wartości kolorów. Monitory wyświetlają barwy RGB. Profesjonalne i kalibrowane monitory mają po prostu większe pokrycie skali RGB ze skalą CMYK, czyli monitor słabszy to może być 70%, a te lepsze 95% i więcej. Kolory ustalamy z zakresu 0-100. Jest to pokrycie farbą od 0% do 100% danego punktu (rastra) – pamiętajmy jednak, że kolory są cztery. C=0/M=0/Y=0/K=0 to kolor biały, a C=0/M=0/Y=0/K=100 to czarny (niezbyt głęboki). Teoretycznie najgłębsza czerń to C=100/M=100/Y=100/K=100, ale CTP w drukarniach Was za to przeklnie, bo takie pokrycie farbą punktu rastrowego spowoduje, że przekroczymy krytyczne nafarbienie, czyli za dużo farby w punkcie, więcej niż przyjmuje papier. Będą to cztery warstwy farby, nałożone jedna na drugą, każda w 100% kryjąca). Aby osiągnąć głęboką czerń wystarczy C=60/M=40/Y=40/K=100 taki kolor, a jego nafarbinie to 240%. Wydruk offsetowy CMYK, może się troszkę różnić w zależności od drukarni i maszyny drukarskiej.

W identyfikacji wizualnej zawsze opisuję kolor CMYK (na przykładzie naszego logo).
CMYK 78/23/11/0

Do zapanowania nad kolorami CMYK oraz budowaniem pochodnych barwy podstawowej polecam dawnego Kulera, a obecnie Color Adobe. Możecie tu dobrać barwy pochodne od podstawowej oraz doskonale skomponować zestawy barw. Pamiętajcie jednak o tym, że widzimy RGB – mniej lub bardziej zgodne z CMYK (w zależności od waszego monitora).

Kolory Pantone

Jest to system identyfikacji kolorów opracowany przez firmę Pantone. Wzornik Pantone to kolory drukarskie i każda drukarnia offsetowa jest z nich w stanie drukować. Są to jednak kolory za które dodatkowo zapłacimy, jednak ich kolor będzie zawsze taki sam niezależnie od drukarni i maszyny. Kolory oznaczane są numerem (np. 7684), możemy też uzyskać tu barwy metaliczne i fluorescencyjne. Podstawowa skala Pantone opisuje około 1760 kolorów. Największym problemem jest zawsze przeliczenie (konwertowanie) skali Pantone na CMYK lub RGB, bo niektóre z barw Pantone ciężko odtworzyć, a niektóre są niemożliwe do uzyskania w druku czy na ekranie. I jeszcze ciekawostka. W programach Adobe są palety barw Pantone, ale nie są aktualne i nie zawierają wszystkich kolorów Pantone, bo… Adobe nie kupił pełnej licencji. Po najnowsze kolory Pantone, trzeba sięgnąć do ich strony.

W identyfikacji wizualnej zawsze opisuję kolor Pantone (na przykładzie naszego logo).
Pantone 632
jest on barwą tylko podobną do CMYK, bo wartości CMYK tego koloru to C=87/M=8/Y=14/K=7. Nie ma jednak nic bardziej podobnego.

Przy przeliczeniach RGB lub CMYK (tzw. bridge) na Pantone pomoże wam to narzędzie.

Kolory RAL

Jest to system oznaczania barw farb np. samochodowych, ściennych, do metalu itp. w tym także tych mieszanych komputerowo, niezależnie od ich producentów. Ten system nie nawiązuje do innych. Zapis koloru X0XX w i podzielony jest na grupy odcieni. Mimo tego, że jest dość “niszowy” nie zaprojektujecie elewacji czy wnętrza salonu klientowi bez jego udziału. Generalnie, niemal cała produkcja przemysłowa jest bazowana na kolorach RAL – od mebli po samochody. Te kolory w grafice wykorzystywane są stosunkowo rzadko.

W identyfikacji wizualnej czasem opisuję kolor RAL (na przykładzie naszego logo), bo ich zastosowanie jest bardzo specyficzne.
RAL 5025
jest on barwą tylko podobną do CMYK, bo wartości CMYK tego koloru to C=80/M=25/Y=5/K=60. Nie ma jednak nic bardziej podobnego.

Jeśli Wasz klient będzie wymagał pomalowania elewacji, samochodów, zaprojektowania mebli w kolorze firmowych skorzystajcie z tego narzędzia, dobierzecie tam najbardziej podobny kolor na bazie CMYK lub RGB.

Kolory folii samoprzylepnych

Tutaj sytuacja wygląda podobnie jak przy kolorach RAL. Producenci folii do wyklejania posiadają własne systemy oznaczania barw, ale w zależności od producenta mogą one być różne. Jednym z najczęściej spotykanych jest Oracal. Tutaj znajdziecie gotowe palety kolorów do Illustratora. Wtedy bez problemu dobierzecie odpowiedni kolor na bazie porównania z CMYK lub RGB bezpośrednio w programie.

RSS

Najnowsze komentarze

6 komentarzy

kaki
24 stycznia, 2020 12:05 pm

Bardzo ciekawy wpis 🙂

Sławomir Kuśnierczak
7 kwietnia, 2020 12:01 pm

Swietny blog! Dodaje do zakladek!

KATARZYNA SZCZYKUTOWICZ
14 września, 2020 12:56 am

Witam, na jakiej podstawie został ustalony ten kolor Pantone oraz RAL? Wpisując CMYK lub RGB w wyszukiwarkę converterów na podanyc do tego stronach, wyskakują inne wartości. Np po wpisaniu na stronie https://www.pantone.com/, CMYK 78/23/11/0 wychodzi Pantone 2183. Dlaczego więc podajecie tutaj kolor 632? Tak samo mam z RALEM. Kiedyś miałam klientowi dobrać kolor wizytówek do koloru RAL i korzystałam z tego konwertera właśnie i niestety nie wyszło dobrze. Proszę o pomoc co robie nie tak.

Ponad
14 września, 2020 8:57 am

Cześć.
Pierwsza i najważniejsza sprawa – wszystkie konwertery online są aktualizowane i to bardzo możliwe, że wartości kolorów mogą zmieniać się w czasie.
Druga sprawa – Pantone dodaje kilka kolorów rocznie, więc to też się może zmieniać i pojawią się kolory – nawet jeśli wcześniej ich nie było.
U nas wyszedł taki Pantone, dlatego, że podpieramy się wzornikiem papierowym i to jest klucz (oraz sedno Twojego problemu). Mamy wzornik Pantone Bridge (gdzie pokazane są kolory CMYK i ich odpowiednik Pantone) Pantone i to jest tak naprawdę metoda, która daje pewność wyboru koloru. Mamy też papierowy wzornik RAL oraz wzorniki folii. Jeśli decydujemy się na jakiś kolor Pantone (widzimy go w brigde jako CMYK i Pantone), to potem porównujemy go fizycznie z wzornikami RAL i folii. Jedynym minusem tego rozwiązania są ceny – wzorniki analogowe są drogie. Wzorniki i convertery online są darmowe, ale obciążone są takimi niedokładnościami. Jeśli masz kogoś, kto ma wzorniki w formie analogowej polecam sprawdzić.
Jest jeszcze jedna kwestia, którą też trzeba mieć na uwadze. Różnice w kolorach drukowanych (CMYK) w różnych drukarniach. Ten sam plik wydrukowany w dwóch różnych drukarniach może dać zupełnie różne wyniki. Na to też niestety wpływu nie mamy.

KATARZYNA SZCZYKUTOWICZ
15 września, 2020 10:07 pm

Rozumiem, tak też sądziłam. Ale w artykule nie było wzmianki o wzornikach papierowych stąd moje pytanie co robiłam nie tak, że Wam wychodzi a mnie nie wychodziło na żadnym podanym wyżej konwerterze 🙂

Ponad
21 września, 2020 3:27 pm

Fakt, tej informacji zabrakło 🙂 naprawimy to

Leave a Reply